fbpx

Vidensbank

Indholdsfortegnelse

Hjemmeside

Hvorfor er en hjemmeside vigtigt for virksomheder?

En hjemmeside er din mulighed for at have indflydelse på, hvordan du ønsker dine kunder skal se din virksomhed. Hvis en kunde mangler dine kontaktoplysninger, kan de finde dem via din hjemmeside. Sidst – men absolut ikke mindst – så kan din hjemmeside skaffe dig flere kunder. Langt de fleste danskere søger på Google inden de beslutter sig for, hvilken virksomhed de ønsker at købe en service eller et produkt af. Derfor skal din virksomhed selvfølgelig også have muligheden for at få del i de kunder. Du kan læse mere om, hvorfor en hjemmeside er vigtig for små og mellemstore virksomheder her.

Hvad er WordPress?

WordPress er et CMS-system (CMS – se forklaring under punktet: Hvad er et CMS?), hvor man kan oprette og designe hjemmesider. I WordPress kan man oprette alle typer af websteder og værktøjet bruges af alle typer af virksomheder i alle størrelser – lige fra enkeltmands-virksomheder til de helt store spillere. I 2020 er 35% af alle hjemmesider opbygget i WordPress. Vi bruger også selv WordPress til vores arbejde, da værktøjet giver mange muligheder for at skabe individuelle løsninger med udgangspunkt i vores kunders behov. Herved kan vi skræddersy lige præcis efter det behov som opstår.   

Hvad koster en professionel hjemmeside?

En professionel hjemmeside kan have mange forskellige priser, alt efter hvem du ønsker skal designe den, men den behøver faktisk ikke koste ret meget – hos os får du en komplet professionel hjemmeside for 3.497 kr. Du kan læse mere om vores forskellige pakkeløsninger her.    

Hvad er et CMS?

CMS betyder ‘Content Management System’ og på dansk ‘indholdsstyring og vedligeholdelsessystem’. Der er altså et specielt system, der både styrer selve hjemmesiden og indholdet på den, samtidig med at den viser hjemmesiden. CMS er et webprogram, der kører på en webserver, som så styres  fra en internetbrowser. WordPress er eksempelvis et simpelt CMS-system.

Hvad er Core Web Vitals?

Core Web Vitals er en måde hvorpå Google måler hvor god UX (User Experience) altså brugeroplevelsen er på en hjemmeside. Google måler på tre forskellige parametre: ‘Loading’, ‘Interactivity’ og ‘Visual Stability’.

– ‘Loading’ er hvor hurtigt en hjemmeside loader – og det skal gå stærkt, ikke mere end et par sekunder.     

– ‘Interactivity’ omhandler hvor hurtigt hjemmesiden er til at reagere på vores handlinger – altså hvor lang tid går der fra du klikker på en knap, til siden reagerer på denne handling.

– ‘Visual Stability’ er den stabilitet der er på en hjemmeside. Man vil lægge mærke til at der er dårlig stabilitet på en hjemmeside, hvis de forskellige objekter på siden loader på forskellige tidspunkter.   

Jo bedre en brugeroplevelse der er, målt ud fra de tre parametre, jo højere placerer Google hjemmesiden på ranglisten. 

Hvad er en URL?

Uniform Ressource Locator, det er hvad URL står for. På dansk vil man sige enhedsressourcefinder. Helt simpelt er en URL adresse en hjemmesides adresse. En URL kan fortælle noget om, hvad man kan finde på den hjemmeside som den bestemte URL tilhører. 

Hvordan får jeg et domæne?

Når man har et domæne vil det sige at man har sin egen hjemmeside på en webadresse, som man selv har navngivet. For at få et domæne, skal man betale et mindre beløb for at have retten

over domænet, så det ikke kan bruges af andre. Domænenavnet køber du eksempelvis på simply.com, det er også her du kan leje et webhotel eller web hosting, som det også kaldes. Er du kunde hos Webton vil din hjemmeside blive hostet hos Bluehost, der er vores hosting-partner. Hos os betaler du ikke ekstra for din hosting, da det altid er inklusiv i prisen.

Hvad betyder hosting?

Web hosting er der hvor du har din hjemmeside, din email konti og domænet. Du skal bruge hosting, hvis du vil have vist sin hjemmeside på nettet. Samtidig betaler du også for at din hjemmeside bliver gemt på en server, så andre kan tilgå din hjemmeside, hvis de eksempelvis søger efter dig på Google. Hos Webton samarbejder vi med Bluehost, der er en af verdens største hostingudbydere. Derudover er Bluehost en af de eneste hostingudbydere, der er direkte anbefalet af WordPress.

Hvordan kommer min hjemmeside på side 1 på Google?

Svaret på dette er at SEO-optimere din hjemmeside. Vi har givet nogle fif til hvordan du gør dette, som kan læses her. Ellers kan vi hjælpe dig med at SEO-optimere din hjemmeside – du kan kontakte os her.

Hvad betyder konverterings-
optimering?

Konverteringsoptimering, forkortet CRO, er hvor man anvender brugerdata og tests til at forbedre sin hjemmeside. Dataene kan sige noget om hvad brugerne på ens hjemmeside søger efter. Når man så ved hvad brugerne søger og ønsker, kan man give det til dem.

Hvad betyder hastigheds-optimering?

Hastighedsoptimering er hvor hastigheden, for hvor lang tid det tager for en hjemmeside at loade, bliver optimeret. Når man har en hjemmeside der loader hurtigt, bliver ens hjemmeside placeret højere på Google, du får flere tilfredse brugere og de bliver længere på din hjemmeside. En måde hvorpå man kan hastighedsoptimere ens hjemmeside, er blandt andet ved at komprimere ens billeder. Dette gøres ved at gøre billedfilen mindre og herved skal hjemmesiden ikke bruge lige så lang tid på at loade billederne. Ønsker du at vide mere om hastighedsoptimering, så læs vores blogindlæg om SEO her.

Hvad er UX?

UX står for User Experience, eller på dansk brugeroplevelse. Du kan skabe en god brugeroplevelse for dine brugere af din hjemmeside, ved blandt andet at have fokus på at dit design skal være overskueligt og logisk opbygget. Vil du vide mere om UX? Så kan du blive lidt klogere ved at læse vores blogindlæg her.   

SEO

Backlinks er links på andre hjemmesider, der fører brugeren tilbage til din hjemmeside. Backlinks er godt i forhold til SEO og kan få din hjemmeside højere rangeret på Google. Dog skal hjemmesiderne der linker tilbage til dig have mange besøgende, for at det er gode backlinks.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering. SEO kan hjælpe en hjemmeside til at få en bedre placering på Google, så hjemmesiden bliver set. Hvis du ønsker at vide mere om hvordan man SEO-optimerer ens hjemmeside, så læs mere her.      

Hvad koster søgemaskine-optimering?

Priserne på søgeoptimering (SEO) kan være forskellige, alt efter hvor du køber din service – læs mere om vores pakkeløsninger og priser her.

Hvad er organisk trafik?

Organisk trafik er den naturlige trafik der er på en hjemmeside, der kommer af at de besøgende har fundet hjemmesiden på Google mellem de organiske søgeresultater. I modsætning til den organiske trafik er der den betalte trafik, hvor de besøgende er kommet ind på en hjemmeside via en betalt annonce på Google. Men hvad er så bedst? Generelt vil man som hjemmesideejer helst have organisk trafik, da den er gratis. Derudover kan den organiske trafik forbedres ved hjælp af SEO. Til gengæld kræver det mere arbejde at få mange besøgende med organisk trafik.

Hvad betyder Black Hat SEO?

Black Hat SEO er hvor man bruger ufine metoder til at få en højere placering på Google. Ved Black Hat SEO skjuler man eksempelvis tekster på ens hjemmeside, så brugerne ikke kan se det, men Google stadig kan læse det. Google kan dog gå ind og fjerne ens hjemmeside hvis de opdager det, hvilket er endnu en grund til ikke at anvende Black Hat SEO.

Hvad er crawling?

Crawling er robotter der gennemsøger nettet og læser hjemmesider. For hver ny hjemmeside der kommer, finder robotten den, læser og analyserer den samt indekserer den. Derudover indsamler crawlerne viden og informationer fra hver hjemmeside de læser.

Hvad er featured snippets?

Featured snippets er den boks der kommer frem øverst på siden, når du stiller et spørgsmål på Google. Her står svaret på det spørgsmål du har stillet, hvis der er en hjemmeside der har skrevet om emnet. Hvis man ligger placeret her som hjemmeside, ligger man altså øverst på Google og så ligger man lunt i svinget.

Google ads. Adwords. Google annoncer. Billig Google annoncer.

Hvad er Google Core Update?

Google Core Update er hvor Google opdaterer og ændrer i søgemaskinernes algoritmer og systemer. Grunden til dette er at Google ønsker at sikre den bedste brugeroplevelse for brugerne, således at de mest brugervenlige hjemmesider ligger højest placeret på Google.

Hvad er Google My Business?

Google My Business er en gratis tjeneste på Google, hvor man blandt andet kan få vist sin virksomhed på Google Maps, så den er nem at finde hen til for kunderne. Derudover kan potentielle kunder finde frem til ens virksomhed, hvis de søger på de produkter eller services, som du yder, i nærheden af dig.

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er en tjeneste på Google som er gratis. Her kan du blandt andet se hvor ofte din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne på Google. Derudover kan man med Google Search Console se hvilke andre hjemmesider der linker til ens egen hjemmeside samt modtage informationer om fejl på ens hjemmeside.

Hvad er linkbuilding?

Organisk trafik er den naturlige trafik der er på en hjemmeside, der kommer af at de besøgende har fundet hjemmesiden på Google mellem de organiske søgeresultater. I modsætning til den organiske trafik er der den betalte trafik, hvor de besøgende er kommet ind på en hjemmeside via en betalt annonce på Google. Men hvad er så bedst? Generelt vil man som hjemmesideejer helst have organisk trafik, da den er gratis. Derudover kan den organiske trafik forbedres ved hjælp af SEO. Til gengæld kræver det mere arbejde at få mange besøgende med organisk trafik.

Hvad er meta beskrivelse/
meta tags?

Meta beskrivelse er den lille, korte tekst der står under hvert af de søgeresultater, som kommer frem når du søger på Google. Meta beskrivelsen er med til at guide brugerne om, hvad teksten på din side omhandler. Derudover kan brugerne, inden de besøger din hjemmeside, se om de ord de søgte på rent faktisk befinder sig på din hjemmeside. Derefter kan de så beslutte om de vil besøge din side. 

Hvad er off-page SEO?

Off-page SEO er den SEO-optimering som ikke foregår på selve hjemmesiden. Det kan være linkbuilding og aktiviteter på sociale medier, som delinger. Formålet er, som med alt SEO, at få en god placering på Google, så man er synlig for kunderne. Du kan læse mere om SEO i vores blogindlæg her

Hvad er on-page SEO?

On-page SEO omhandler SEO-optimering på selve hjemmesiden, herunder eksempelvis tekst og billeder. Billeder kan fx optimeres ved at navngive dem med en beskrivelse af hvad der er på billederne. Din titel, URL og metabeskrivelsen kan også SEO-optimeres. Der er derfor mange forskellige elementer at tage fat på, når man vil SEO-optimere ens hjemmeside.   

Hvad er rich snippets?

Rich Snippets er den lille grå tekst, der nogle gange står under de søgeresultater, som kommer frem når du søger på Google. Her kan der stå noget om virksomhedens bedømmelser, anmeldelser og priser. Dette kan tilføjes på hjemmesiders links ved brug af kodning. Rich Snippets placerer ikke ens hjemmeside højere på Google, men til gengæld lægger man mere mærke til de søgeresultater som har Rich Snippets.

Hvad er SEM?

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing og omhandler annoncering i søgemaskiner som Google. SEM dækker både over SEO (søgemaskineoptimering) som er organisk optimering og SEA (Search Engine Advertising), der er betalt, så som Google AdWords. 

Hvad er et sitemap?

Et sitemap er en oversigt over alle dine sider på din hjemmeside, hvilket vil sige undersiderne. Google anvender dit sitemap til at læse strukturen på hjemmesiden, så søgemaskinen ved hvordan dine undersider osv. er opbygget.    

Hvor meget koster Google Ads?

Google Ads er betalte annoncer på Google. Generelt betaler man hver gang der er en bruger der klikker på ens annonce. Hos os kan du købe en pakkeløsning med Google Ads. Du kan læse mere om vores pakker og priser her.

Webton ansat der holder telefon med Google Ads

Hvad betyder CTR?

CTR står for Click Through Rate og omhandler antallet af klik sat i forhold til visninger. CTR kan altså fortælle hvor mange af dem der har set dit hjemmesidelink på Google, der også vælger at klikke ind på din hjemmeside. Jo højere en procent dit CTR ligger på, desto bedre selvfølgelig.

Hvad er keywords/
søgeord?

Keywords er de ord, som dine kunder søger efter på Google når de skal finde din hjemmeside. Disse keywords er gode at kende når du skal SEO-optimere din hjemmeside. Hvis du finder de ord som kunderne søger på, kan du implementere disse på din hjemmeside, så du kan tiltrække endnu flere kunder.

Hvad er konvertering?

Konvertering er hvor en potentiel kunde går hen og bliver til kunde, ved eksempelvis at købe et produkt eller en service.

Social media

Hvorfor annoncere på Facebook?

Fordelen ved at annoncere på Facebook er, at man har mulighed for at få indsigt i en stor mængde af data. Ligeledes kan du komme ud til mange forskellige mennesker, da de fleste danskere i dag er på Facebook. 

Hvorfor er annoncering på sociale medier effektivt?

Annoncering på sociale medier er effektivt, fordi du kan vælge bestemte målgrupper du gerne vil nå ud til eller du kan vælge at din annonce kun skal være synlig for personer, som allerede har vist interesse for din virksomhed.

Hvor meget får man ud af at annoncere på Facebook?

Det kan være meget forskelligt, hvor meget man får ud af at annoncere på Facebook. Dette kommer helt an på hvor god man er til det. Det er vigtigt at have fokus på flere elementer, som eksempelvis; hvem er din målgruppe og hvad ønsker du at få ud af at annoncere? Derfor er det vigtigt først at lægge en strategi, inden du vælger at annoncere på Facebook.    

Hvad er forskellen mellem et boostet opslag og Facebook-annoncer?

Et boostet opslag og en Facebook-annonce er begge annoncer på Facebook, da de begge er betalte. Når man opretter en Facebook-annonce, har man flere muligheder for at tilpasse opslaget, end man har når man booster et opslag. At booste et opslag kan være en god måde at skabe mere kendskab til ens virksomhed på, mens Facebook-annoncer kan anvendes til at skabe mere avancerede kampagner på Facebook.   

Hvor meget koster en Facebook-annonce?

Du betaler kun hver gang, der er nogen som klikker ind på dit opslag. Du kan selv bestemme dit budget for dine Facebook-annoncer. Derfor kan du eksempelvis sætte et bestemt beløb af til annoncering og så bliver der brugt at dit budget indtil det er opbrugt. Herefter stopper annonceringen og kan du vælge at opsætte et nyt budget. 

Hvordan laver man en god Facebook-annonce?

Først skal du tage stilling til, hvad du ønsker at opnå med dine annoncer. Er det at skabe kendskab til din virksomhed eller ønsker du leadgenerering og mere salg? Derudover skal du finde ud af, hvem din tiltænkte målgruppe er for din annoncering. Er det eksisterende kunder, som allerede er en del af din virksomheds målgruppe, eller ønsker du at komme ud til en ny målgruppe? Når du opretter din Facebook-annonce, kan du eksempelvis vælge både alderen, kønnet og geografien for de personer du vil nå ud til. 

Scroll to Top