fbpx
business, search, seo

Hvad er SEO?

Hvad står SEO for?

Er du også faldet over ordet SEO og tænkt: “hvad står SEO for”?

I vores klimabevidste tid kunne SEO stå for Se Efter Ozonlaget eller dilemmaet omkring Salat Eller Oksekød – men hvad betyder SEO egentlig?

SEO står for Search Engine Optimization, eller på godt (ikke så gammelt) dansk: søgemaskineoptimering.

Nu hvor vi ved, hvad det står for – hvad er det så?

SEO er det, der kan hjælpe din hjemmeside helt til tops på podiet, så din hjemmeside kan komme til at ligge blandt de øverste resultater, når dine kunder søger på Google

Når du selv har Googlet efter noget, som du manglede, hvor mange gange er du så gået videre til søgeresultaterne på side 2 eller 3 – stort set aldrig vel?

Så er du som langt de fleste danskere, der søger på Google – og derfor også som dine kunder! Dette understreger, hvor vigtigt det er at SEO-optimere ens hjemmeside, så kunderne bliver ledt ind på netop din hjemmeside.

Det lyder måske lidt indviklet 

– vi giver her nogle gode fif til, hvordan man kan optimere sin hjemmeside.

Der er mange forskellige knapper at skrue på, når man vil SEO-optimere sin hjemmeside. Det er en fordel at skrue på flere af dem i stedet for kun at satse 100% på en af mulighederne.

Det kan være dit indhold og tekstarbejde på din hjemmeside spiller, men hvis din hjemmeside til gengæld er over et par sekunder om at loade – mere end 3 sekunder – så er det desværre ikke nok til at få en flot placering på Google. Desuden vil de besøgende på din hjemmeside forsvinde inden, at du kan nå at sige “søgemaskineoptimering”, fordi vi i dag simpelthen ikke har tålmodigheden til at vente længere end omkring de 3 sekunder.  

Men det er ikke kun tekstarbejdet på din hjemmeside, der skal være i orden. Der skal også være en god User Experience (UX), altså en god brugeroplevelse. For at opnå dette skal din hjemmeside have et let og overskueligt design således, at dine besøgende nemt kan finde rundt på din hjemmeside. Det skal være brugervenligt.

Værdi, værdi, værdi – det er enormt vigtigt, at du skaber værdi for dine besøgende. Dette gør du ved at skabe relevant indhold for den besøgende på din hjemmeside.     

Det er essentielt, at de besøgende finder det, som de søgte efter på din hjemmeside. De skal altså have besvaret det spørgsmål, de stod med, da de valgte at søge svaret på Google. Her må du gerne rulle hele din ekspertviden ud og vise, at du har styr på det, som du skriver om – men husk, at det skal være i øjenhøjde med modtageren. Det skal være i et sprog, som din modtager kan forstå.

Så hvad er det egentlig for nogle spørgsmål, din hjemmeside kan hjælpe med at besvare? Når du har fundet ud af dette, så lav indhold der netop besvarer disse spørgsmål, så dine besøgende nemt kan finde svarerne og ikke går forgæves.

Men hvad er det så, danskerne søger på, når de leder efter en service som din? Det er væsentligt at undersøge, så du kommer frem i søgeresultaterne og bliver fundet af den potentielle kunde. Du kan udføre en søgeordsanalyse på Google Trends.   

Kan du svare “ja selvfølgelig” til om din hjemmeside også er mobilvenlig?

Hvis ikke, er det værd at undersøge.

Der er i dag et flertal, der bruger deres mobil, når de søger på Google. Hvorfor skulle man ikke også gøre det? I dag forventer brugerne, at hjemmesiden er mobilvenlig – så hvis din ikke er det, så går din potentielle kunde desværre bare videre til den næste på listen – derfor er det enormt vigtigt, at din hjemmeside fungerer på både computeren, mobilen og tablet.

Nu har vi krattet lidt i overfladen af hele dette SEO-emne, men der er langt flere ting, man kan tage fat i. Heldigvis behøver du ikke at være ekspert på hele emnet for at kunne lave nogle vigtige ændringer, der gør en stor forskel for din hjemmeside og dine kunder. 

Føler du lige nu, at du står foran et helt kontrolpanel med alt for mange knapper at skrue på og du hverken ved, hvordan du starter eller lander hele denne SEO-maskine?

– Så kan vi hjælpe dig med at SEO-optimere din hjemmeside, så du bliver set af potentielle kunder og de ikke vælger din konkurrent frem for dig! – kontakt os her eller ring til tlf. nr. 72 73 20 89 for at høre mere om de løsninger vi kan tilbyde dig.          

Scroll to Top